Комунальний заклад
"Закарпатська обласна універсальна наукова бібліотека
ім. Ф. Потушняка"
Закарпатської обласної ради
Віртуальні виставки
Найперше було слово...
2013-02-15до Міжнародного дня рідної мови
Мова – душа кожної національності, її святощі,
її найцінніший скарб. В мові наша стара й нова
культура, ознака нашого національного визнання…
І поки живе мова – житиме й народ, як національність.
Не стане мови – не стане й національності: вона геть
розпорошиться поміж дужчим народом…
Іван Огієнко
Найбільший скарб народу – це його мова. Саме мова, яка віками, тисячоліттями складалася, шліфувалася на землі предків, передавалася з покоління в покоління, дедалі точніше і повніше відображаючи душу народу й водночас формуючи її. Досвід людства упродовж тисячоліть переконливо доводить, що мова об’єднує народи в нації й змінює державу. Занепадає мова – зникає і нація. Коли ж мова стає авторитетною, перспективною, необхідною і вживається насамперед національною елітою – сильною і високорозвиненою стає як нація так і держава.
Рідною мовою належить уважати мову своєї нації, мову предків, яка пов'язує людину з її народом, з попередніми поколіннями, їх духовними надбаннями. “До основних кваліфікаційних якостей громадянина входить активне володіння рідною мовою” (У.Аммон).
Білецький, А. О. Про мову і мовознавство : навч. посіб. для студентів філол. спец. вищ. навч. закл. / А.О. Білецький. – К. : АртЕк, 1996. – 224 с. У пропонованому посібнику в доступній для широкого читача, жвавій і цікавій формі викладено основне коло проблем загального мовознавства: мова як знакова система і її відмінність від інших знакових систем, походження людської мови, її будова й особливості функціонування, взаємозв'язок мови й мислення, мови й суспільства, мови й культури, класифікація мов, систем письма тощо. Виклад теоретичного матеріалу супроводжено багатим і різноманітним ілюстративним матеріалом з багатьох індоєвропейських мов, а також східних (японська, китайська, турецька) мов, фактами з історії культури (літератури, мистецтва) та необхідними для кращого розуміння матеріалу відомостями з інших наук (філософії, фізики, біології тощо). Чільне місце в ілюстраціях та обговоренні теоретичних проблем посідає українська мова, адже вперше працю такого роду адресовано безпосередньо україномовному читачеві. |
Бортняк, А. А. Ну що б, здавалося слова… : бесіди про культуру української мови / А. А. Бортняк. – К. : Укр. письм., 1994. – 73 с. Відомий український поет Анатолій Бортняк протягом тривалого часу виступав з популярними бесідами про культуру мови. Ці бесіди склалися у книжку для тих, хто хоче вдосконалити свою мовну практику, прагне позбутися мовних помилок і вад. |
Кочерган, М. П. Загальне мовознавство : підручник / М. П. Кочерган. – К. : Академія, 2003. – 464 с. У підручнику розглянуто сумісність, предмет, завдання, місце загального мовознавства у системі наук про мову, основні аспекти теорії мови, широко розкрито суспільну природу, суспільні функції мови, національно-етнічні особливості буття мови. |
Лучик, В. В. Вступ до слов’янської філології : підручник / В. В. Лучик. – К. : Академія, 2008. – 344 с. У підручнику розкрито сутність, становлення й етапи розвитку слов'янської філології в її взаємозв'язках з історією, особливостями буття слов'янських народів, їх культурою, в тому числі писемністю, представлено різноманітні наукові теорії, що стосуються цієї проблематики. Філологічно цінними є відомості про лексичні, фонетичні, граматичні ознаки праслов'янської мови, про відображені в ній матеріальні й духовні цінності давніх слов'ян, а також про літературні мови, мікромови і діалекти сучасних слов'янських народів. |
Мова – народ : висловлювання про мову та її значення в житті народу / упоряд. О. Тихий. – К. : Смолоскип, 2007. – 416 с. У книзі “Мова – народ” зібрано документи і висловлювання видатних людей про мову (понад 250 авторів та документів). Декілька розділів збірки (“Письменники, вчені та поети про роль та значення мови в житті народу”, “Ставлення до мови”, “Патріотизм”) присвячені загальним питанням значення рідної мови, інші розділи (“Тарас Шевченко про мову”, “Доля української мови в історичному плані”, “Трохи статистики”) присвячені українській мові. |
Огієнко, І. І. (Митрополит Іларіон) Історія української літературної мови / І. І. Огієнко ; упоряд., авт. іст.-біогр. нарису та прим. М. С. Тимошик. – К. : Либідь, 1995. – 296 с. : іл. Фундаментальна праця визначного діяча українського відродження Івана Огієнка (написана 1949 р.) цінна тим, що в стислій, доступній формі оглядає тисячолітній період української літературної мови. Основні етапи розвитку мови – від княжої доби до наших днів – автор розглядає крізь призму різноманітних історичних факторів, ролі окремих письменників (від І. Котляревського, М. Максимовича, Т. Шевченка, П. Куліша до А. Кримського, Є. Тимченка, М. Рильського) в удосконаленні літературної мови, докладно з’ясовує, яких негативних наслідків завдали процесові творення літературної мови репресії цензурних відомств царської Росії та політика партійно-більшовицького терору проти українського відродження в 20-30-х роках ХХ ст. |
Осипов, П. І. Чому ми так говоримо : науково-етимолог. довід. / П. І. Осипов. – К., 2008. – 248 с. У довіднику наведені відомі фразеологізми (афоризми, крилаті вирази, ідіоми), а також окремі лексичні одиниці, що знаходяться в активному мовному обігу, а тому потребують ідентифікації й додаткового тлумачення. вказується на підґрунтя та процес зародження слів і виразів. |
Пилипчук, Д. Болять мені загублені слова…: мій додаток до першого тому Словника української мови у дванадцяти томах / Д. Пилипчук. – Біла Церква : Білоцерківська книжк. фабрика, 2012. – 624 с. Книга містить ґрунтовний аналіз проблеми авторських ілюстрацій в новому двадцятитомному академічному тлумачному Словнику української мови, видання якого розпочато 2010 р. Крім того, автор подає переліки багатьох тисяч інших слів, “загублених” у поважних українських словниках останнього сорокаріччя. |
Пономарів, О. Культура слова : мовностилістичні поради : навч. посіб. / О. Пономарів. – К. : Либідь, 2002. – 240 с. У книзі даються поради щодо вибору слів, вимовних, на голосових та морфологічних варіантів, синтаксичних конструкцій для найкращого висловлення думки в різних стилях української літературної мови. Рекомендації автора ґрунтуються на мовному досвіді українського народу, відбитого в творах класичного та сучасного письменства. |
Алмашова, Н. Лексика української мови. Групи слів за походженням, за вживанням / Н. Алмашова // Українська мова та література. – 2013. – № 1-2. – С. 47-50. Вервейко, Л. В. Стислий огляд виникнення й розвитку науки про мову. Місце мовознавства серед інших наук : заняття факультативу філолог. профілю / Л. В. Вервейко // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2011. – № 11. – С. 2-5. Віцюк, А. Історичні витоки розвитку українського правопису / Алла Віцюк // Українська мова й література в сучасній школі. – 2013. – № 1. – С. 18-21. Горовий, Г. Зросійщення інформаційного простору як загроза національному суверенітету України / Г. Горовий // Пам'ять століть. – 2009. – № 1-2. – С. 198-207. Данилюк-Кульчицька, О. Дослідження української мови та її діалектів вченими Східної Словаччини / О. Данилюк-Кульчицька // Українознавство. – 2012. – № 4 (45). – С. 244-247. Кодиш, І. Є. Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема..." : урок-проект. 6 клас / І. Є. Кодиш // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2012. – № 34-36. – С. 50-56. Куляс, П. Вся і давність і обнова – українська мова / П. Куляс // Вища освіта України. – 2012. – № 4. – С. 13-24. Матвіяс, І. Г. Взаємодія східноукраїнського й західноукраїнського варіантів літературної мови в усталенні норм у галузі словотвору / І. Г. Матвіяс // Мовознавство. – 2012. – № 2. – С. 53-57. Мізін, К. І. Нові напрями в українському мовознавстві: зіставна лінгвокультурологія / К. І. Мізін // Мовознавство. – 2012. – № 6. – С. 38-52. Орлова, О. Учитель і державна мовна політика / О. Орлова, О. Гвоздьова // Відкритий урок: розробки, технології, досвід. – 2012. – № 9. – С. 8-14. Півторак, Г. Українсько-білоруська писемно-літературна мова XIV-XVII ст.: діалектична основа та сфери використання / Г. Півторак // Слов’янські обрії : зб. наук. праць. – Вип. 4 / Нац. академія наук України. – К. : Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського, 2012. – С. 16-22. Пономарів, О. Навчаємо мовної свідомості / О. Пономарів // Дивослово. – 2012. – № 7. – С. 39. Романів, О. Мова, наша мова – пісня стоголоса! : [сценарій свята] / О. Романів // Відкритий урок: розробки, технології, досвід. – 2012. – № 10. – С. 72-74. Тараненко, О. О. Формування нової системи соціальних цінностей і пріоритетів українського суспільства (на матеріалах української мови кінця ХХ-початку ХХІ ст.) / О. О. Тараненко // Мовознавство. – 2012. – № 5. – С. 13-40. Шарманова, Н. М. Кліше в українському телепросторі : прагматичний і метакомунікативний вияви / Н. М. Шарманова // Мовознавство. – 2012. – № 5. – С. 81-86. Шершель, Л. Першою ознакою національності є мова / Л. Шершель // Демократична Україна. – 2013. – 18 січ. – С. 18.
Посилання по темі: http://zik.ua/ua/news/2012/02/17/334700 http://beyond.ua/mijnarodniy-den-ridnoji-movi/ http://www.dilovamova.com/index.php?page=10&holiday=28 http://korysne.co.ua/tsikave-pro-ukrajinsku-movu/ http://www.dnipro-ukr.com.ua/articles_title-3902.html http://kselezen.com/moe-lyubimoe/mizhnarodniy-den-ridnoyi-movi.html |
Новини
Шановні користувачі, для вас нові надходження до Відділу краєзнавства.
Запрошуємо всіх на презентацію книжки знаного фольклориста Івана Хланти.
Запрошуємо на презентацію книжки Маргарити Безик про село Голубине та його мешканців.