Комунальний заклад
"Закарпатська обласна універсальна наукова бібліотека
ім. Ф. Потушняка"
Закарпатської обласної ради
Віртуальні виставки
„Ювелірна” самоідентифікація: історія українських прикрас
2024-11-22
"Намисто – не тісто, в печі не спечеш"
українське прислів’я
Україна — країна з найкрасивішим національним костюмом. Вишиванками, яскравими вінками захоплюються у всьому світі. Але наряд неможливо уявити без аксесуарів. Саме вони «відповідають» за колорит. Етнічні прикраси українців можуть дати фору національним гарнітурам будь-якого народу. Буяння фарб, різноманітність форм, оригінальність і ідеальне виконання – все це етноприкраси.
Вбрання людей в кожну історичну епоху мало серед своїх компонентів різноманітні прикраси. У похованнях пізнього палеоліту археологи знаходять прикраси у вигляді підвісок та браслетів з бивнів мамонта, морських раковин і зубів тварин з отворами для нанизування. Ниток чи шнурів з тих часів не залишилося, але відомо з пізнішого археологічного матеріалу, наприклад, курганів в’ятичів, що намисто нанизувалось на шнур з кінського волосу.
Якщо одяг був життєвою необхідністю в умовах холодного клімату, то з чим же пов’язана поява прикрас? Очевидно, що первісна людина, надаючи певним предметам значення оберегів, хотіла їх завжди мати при собі, щоб почувати себе безпечною перед довколишнім світом. Вигляд знака-оберега тішив і породжував почуття задоволення, з якого виникло розуміння красивого. Створювався синтез магічного і естетичного начал. Впродовж віків древній магічний зміст затирався, залишалась лише стара форма, яка сприймалась як звичайна прикраса, і навпаки, чим глибше заглянути в минуле, тим сильніше вимальовується її первинний зміст.
Сучасна жінка не може уявити своє життя без прикрас. Це й не дивно, адже вони вже є повсякденною річчю, що увійшла в звичку. В давнину, як і сьогодні, жінки одягали найрізноманітніші прикраси. Проте тоді вони були не лише гарними “цяцьками”, а й мали особливе значення та навіть оберігали їхнього власника. Наприклад, намисто захищало від злих сил та зурочень, а також було символом здоров’я та дівочої вроди. Вважали, що розрив нитки намиста попереджав власницю про нещастя.
Українські прикраси, що сформувалися у сиву давнину, упродовж багатьох років змінювались за своєю формою, матеріалом, кольором, значенням…
Шийні аксесуари вважалися оберегами. Вони захищали від недобрих людей, злих духів. А ще по намисту можна було легко визначити соціальний статус красуні. Чим яскравіше намисто, чим пишніше, ніж багатошарові — тим багатше жінка. Зазвичай у селянок на шиї красувалося до трьох шнурків, у знатних панянок — до п'ятнадцяти.
Кожна дівчина намагалася зібрати в своїй скриньці якомога більше аксесуарів, та ще щоб вони були краще, ніж у сусідки. Обновки обов'язково купували до великих свят — Великодня, Різдва. Іноді вміст жіночих шкатулок коштувало як пара волів або цілий будинок. Цікаво, що навіть бідні дівчата могли похвалитися розмаїттям гарнітурів: в малозабезпечених сім'ях аксесуари збирали поколіннями і передавали скриньку з намистом як сімейну реліквію.
Українські жінки любили носити сережки. Народ вірив: їх дзвін відганяє від власниці злих духів. А ще пані вважали, що сережки знімають головний біль. Якщо сережка губилася — буде біда.
Масивні печатки за часів Київської Русі були символом влади. Їх носили князі і знати. На прикрасах гравірували геральдику, значущі події політичного і культурного життя. Багаті дами носили масивні перстні з каменями, а ось селянки не поспішали скуповувати кільця, вважаючи за краще прикрасам на пальцях намисто і сережки. Але в 19 столітті прості українки все-таки звернули увагу на колечка. Однак, вибираючи аксесуар, представниці прекрасної статі в той час керувалися не просто особистими уподобаннями, а „озиралися” на народний символізм.
Срібна каблучка – якщо дівчина носила його на лівій руці – вона готова вийти заміж, на правій – її засватали.
Золота каблучка – на правій руці аксесуар носили заміжні жінки, на лівій – розлучені. За двох золотих колечкам на лівій руці визначали вдів.
Кільце з бірюзою. Бірюзу в Україні вважали каменем туги. Такі кільця вибирали дівчата, чиї хлопці служили. Так вони показували оточуючим, що серце зайняте, хоч милого і немає поруч.
Етнічні прикраси – сучасний тренд. Однак українці із задоволенням носять символічні аксесуари, не лише віддаючи данину моді. Такі прикраси – це спосіб ідентифікації, люди нарешті згадали, наскільки це важливо.
За матеріалами інтнернет-джерел
|
Валько Олекса, Українське золотарство. Дукачі / О. Валько. – К.: Інститут колекціонерства українських мистецьких пам’яток при НТШ, 2014. – 216 с. : іл. – (Українське народне мистецтво).
Альбом присвячений традиційним українським народним прикрасам — дукачам, які виготовляли у майстернях місцевих ювелірів-золотарів з кінця XVIII cm. і до 1930-х pp. Носіння дукача було характерним майже для всіх територій, де проживали етнічні українці. У книзі висвітлено історію виникнення і розвитку дукачів, їх територіальну різноманітність, технологію виготовлення та причини, що зумовили існування дукачів у такому часовому проміжку.
|
39(=161.2)
В 82
Врочинська, Ганна Володимирівна. Історія традиційних українських прикрас/ Г. В. Врочинська, Г. Г. Стельмащук. – К. : Балтія-Друк, 2020. – 184 с. : кольор. іл.
Відому українські етнографи про те, як з розвитком технологій розвивались і змінювались принципи виготовлення традиційних прикрас українців, які мали не тільки художньо-естетичний сенс, але і зберігали своєрідний код нації. Цікаво, що прикрасами користувались не тільки жінки, а й для чоловіків здавна існували власні традиції і системи визначених символів для позначення за допомогою прикрас в одязі, головних уборах, зброї тощо їхнього місця і становища в суспільстві.
|
39(477.87)
К 75
Коцан, Василь Васильович. "Монистята на білиньку шию..." [Образотворчий матеріал] = Women’s beaded jewelry of Transcarpathia : жіночі прикраси з бісеру на Закарпатті : [альбом] / В. В. Коцан ; упоряд., передм. В. В. Коцан, пер. англ. Я. Басараб, фото С. Гудак ; Департамент культури Закарпат. ОДА, КЗ "Закарпат. музей нар. архіт. та побуту" Закарпат. облради. – Вид. 2-ге. – Ужгород : Видавництво Олександри Гаркуші, 2023. – 116 с. : кольор. іл. – Назва на корінці : Жіночі прикраси з бісеру на Закарпатті. – Текст укр., англ. мовами.
Пропоноване видання є продовженням серії публікацій Закарпатського музею народної архітектури та побуту, що знайомлять поціновувачів народного мистецтва з окремими збірками музею. Воно містить кольорові фотоілюстрації традиційних народних, а також авторських жіночих прикрас з бісеру із фондової збірки ужгородського скансену. Текстову та альбомну частини супроводжують чорно-білі світлини кінця ХІХ - середини XX ст., що демонструють жінок в традиційному народному вбранні, до комплекту якого входять прикраси з бісеру.
|
903(477.63)
С 37
Симфонія пекторалі: до 50-річчя знайдення пекторалі з кургану Товста Могила / Ю. Білан, Є. Величко [та ін.] ; відп. ред., упоряд. Ю. Полідович ; М-во культури та інформ. політики, Нац. музей історії України [та ін.]. – К. : Мистецтво, 2021. – 184 с. : кольор. іл.
Видання присвячене 50-річчю знайдення шедевра давнього мистецтва – золотої пекторалі у скіфському кургані Товста Могила на Дніпропетровщині. Короткі розвідки дають можливість дізнатися про неперевершене відкриття Бориса Мозолевського, який очолював археологічну експедицію, а також про іс¬торію дослідження Товстої Могили, технологію виготовлення пекторалі, пошуки науковців у розгадуванні її таємниць і сучасне сприйняття образу унікального твору мистецтва. Тексти супроводжуються фото, схемами, об'ємним переліком лі¬тератури та словником-довідником. В альбомній частині вміщено фото окремих сцен та деталей пекторалі. Видання розраховане на широкий загал поціновувачів стародавнього мистецтва.
|
79.14(4УКР)
З-80
Золоте сяйво Поділля [Текст] / М.В. Потупчик. – Вінниця : [б. и.], 2003. – 16 с. – Текст укр., англ. мовами.
Каталог представляє пам’ятки старовини, що були знайдені на Вінниччині, серед яких і стародавні прикраси сарматських поховань.
|
* * *
Алдон, Марина. Аліса Міллер перетворює листя дерев на прикраси : [про хустянку та її захоплення гальванопластикою] / М. Алдон // Карпат. об’єктив. – 2024. – 15 лют. – С. 12 : фот.
Алдон, Марина. Закарпатка виготовляє авторські прикраси у вигляді квітів : [про вироби з полімер. глини Д. Голені з м. Хуст] / М. Алдон // Карпат. об’єктив. – 2024. – 1 серп. – С. 12 : фот.
Алдон, Марина. Закарпатка створює ексклюзивні віночки та обручі : [про захоплення М. Кошут із м. Мукачево] / М. Алдон // Карпат. об’єктив. – 2024. – 31 жовт. – С. 12 : фот.
Алдон, Марина. Закарпатська майстриня виготовляє енергетичні прикраси з міді : [про Е. Кіш із Виноградова] / М. Алдон // РІО. – 2024. – 6 лип. – С. 11. : фот.
Алдон, Марина. Хустянка плете дивовіжні квіти з бісеру : [про бісероплетіння М. Рівіс] / М. Алдон // Карпат. об’єктив. – 2024. – 30 трав. – С. 12 : фот.
Голованенко, В. Немає жінки без прикрас / В. Голованенко // Науковий світ. – 2009. – № 3. – С. 32-33. : фото.кольор.
Гутаревич, Т. Жіночі прикраси в стилі "хенд мейд" / Т. Гутаревич // Трудове навчання. – 2013. – № 4. – С. 48-54.
Ісак, Ліна. Авторські прикраси з глини : [інтерв’ю з майстринею по виготовленню прикрас із глини / вела М. Черничко] / Л. Ісак // П’ятниця. – 2012. – № 11 (груд.). – С. 5 : фот. кольор.
Кикоть, Ю. «Радянський Союз привчив українців, що всі намиста – це червоні кульки, нанизані на ниточку» : якщо намисто розвивалося й розсипалося, це був поганий знак : [ інтерв’ю / вела Н. Соколан] / Ю. Кикоть // Країна. – 2023. – 14 груд. (№ 46-47). – С. 44-47.
Кравченко, М. Авторські художні прикраси в Україні (кінець XX-початок XXI ст.) / М. Кравченко // Образотворче мистецтво. – 2012. – № 3-4. – С. 36-37
Кравченко, М. Авторські художні прикраси в Україні кінця XX – початку XX ст. : традиції і сучасні тенденції / М. Кравченко // Науковий вісник Закарпатського художнього інституту. матеріали Міжнародної науково- практичної конференції "Ерделівські читання (Ужгород, 10-12 травня 2010р.)". – Ужгород : Ґражда, 2010. – № 1. – С. 194-200. – Бібліогр. наприкінці ст.
Літераті, Тетяна. Браслети з гільз: ужгородський скульптор створює оригінальні патріотичні прикраси : [про ужгород. скульптора Я.-П. Романа] / Т. Літераті // Ужгород. – 2024. – 18 трав. – С. 7 : фот.
Палош, Ольга. "Ми працюємо на увесь світ". Троє братів з Ужгорода виготовляють унікальні ювелірні прикраси : [про братів Кочутів] / О. Палош // Ужгород. – 2014. – 13 верес. – С. 12 : фот.
Пуцко, В. Г. Золотарство давнього Києва / В. Г. Пуцко // Археологія. – 2008. – № 3. – С. 47-60 : мал. – Бібліогр.: на ост. стр.
Терпиловський, Р. Скарб срібних прикрас VIII ст. з Андріяшівки на Сулі : розділ 6 / Р. Терпиловський, Г. Жаров // Археологія України за роки Незалежності / Ін-т археології Нац. акад. наук України, Всеукр. громад. орг. "Спілка археологів України"; Ін-т археології Нац. акад. наук України. – К. : Ін-т археології НАН України, 2022. – С. 333-336.
Федорів, М. Українські народні прикраси: салби та дукачі / М. Федорів // Слово Просвіти. – 2024. – 31 жовт.-6 листоп. (№ 43). – С. 16.
Хардаєв, В. М. Прикраси готського жіночого костюма УІ-УІІ ст. (невідомі артефакти) / В. М. Хардаєв // Археологія : науковий журнал з проблем археології та давньої історії. – 2016. – № 4. – С. 87-99 : рис. – Бібліогр.: с. 97-99.
Яковлева, Л. А. Прикраси з мушель верхнього палеоліту України / Л. А. Яковлева // Археологія. – 2012. – № 1. – С. 3-13 : фот. – Бібліогр. в кінці ст.
|
Підготувала Надія Яблонська
Новини
Щороку 3 грудня, разом із світовою спільнотою, Україна відзначає Міжнародний день людей з інвалідністю, який було проголошено у 1992 році Генеральною асамблеєю ООН. Цей день покликаний привернути увагу до проблем таких людей, розуміння суті їх життя, а також їх боротьби за дотримання своїх прав і свобод, захисту гідності та благополуччя. Пропонуємо вам віртуальну виставку „Крок на зустріч”.
Шановні користувачі, до вашої уваги нові надходження до Відділу краєзнавства.
Шановні користувачі, для вас нові надходження до Відділу наукової інформації та бібліографії.
Україна - країна з найкрасивішим національним костюмом. Вишиванками, яскравими вінками захоплюються у всьому світі. Але наряд неможливо уявити без аксесуарів. Саме вони «відповідають» за колорит. Етнічні прикраси українців можуть дати фору національним гарнітурам будь-якого народу. Буяння фарб, різноманітність форм, оригінальність і ідеальне виконання – все це етноприкраси. Всім кому цікаве мистецтво створення українських прикрас пропонуємо віртуальну виставку "Ювелірна" самоідентифікація: історія українських прикрас".