Комунальний заклад
"Закарпатська обласна універсальна наукова бібліотека
ім. Ф. Потушняка"
Закарпатської обласної ради
Віртуальні виставки
Вишиванка – генетичний код нації
2017-05-15до Всесвітнього дня вишиванки
Як я малим збирався навесні
Два кольори мої, два кольори,
Мене водило в безвісті життя,
Мені війнула в очі сивина, Д. Павличко У розмаїтті українського декоративного мистецтва художнє вишивання посідає одне з провідних місць. Це улюблений і здавна поширений різновид народної творчості. Колись за кількістю й довершеністю вишитих рушників, сорочок, скатерок, які дівчина підготувала до свого весілля, судили про її працелюбність. |
Вишивка в Україні – світ краси й фантазії, поетичного осмислення навколишньої природи, схвильована розповідь про думки й почуття людини, світ натхненних образів, що сягають давньої міфології, звичаїв і уявлень наших предків. В узорах вишивки жінки розповідали про свої думки й почуття, сподівання і страждання. Тому є вишивки сумні й замріяні, а є радісні й веселі, в яких барви й узори бринять, як жартівлива співаночка. Вишиванки завжди були нашим національним символом, нашою гордістю та автентичною ознакою. Адже вишита українська сорочка – це не просто одяг, це справжній оберіг. Ось вам кілька найцікавіших фактів про цей витвір мистецтва, які ви, можливо, не знали. Перші вишивки на території слов’янських країн мали більш релігійний зміст і оберігали їх власників від зла. Саме тому сорочки оздоблювали візерунками на рукавах, комірах, подолі та всюди, де тіло було відкритим. Існували особливі вишиванки для релігійних ритуалів та святкових подій. А діткам при народженні дарували вишиту сорочу, аби та оберігала їх від злих духів. Виявляється, вишиванки – один з найдавніших українських атрибутів. Геродот стверджував, що вишивкою був прикрашений одяг скіфів, які довгий час проживали на території України. Археологи знайшли на Черкащині зображення чоловіків, одягнених у щось дуже схоже на український національний костюм. Знахідка датувалась 6 ст. нашої ери. Такі ж сорочки приписувались трипільцям. Сорочка завжди вишивалась жіночими руками, а тому несла сильний емоційний заряд, символізувала добро, любов і вірність. Давнє замовляння наших предків говорило: "Якою білою є сорочка на тілі, таким щоб і чоловік до жінки був". Саме тому дівчата повинні були вишити своєму нареченому вишиванку до весілля. До речі, про особливе значення чоловічої вишиванки, як символу кохання ходить ще одна легенда. Подейкують, що чумаки довіряли прання своєї сорочки тільки одній єдиній дівчині. Іншим до такого сакрального ритуалу зась. Так чумак підтверджував вірність своїй коханій. Першим модником, котрий поєднав вишиванку з буденним одягом став Іван Франко, котрий носив її під піджак і з сучасним вбранням. Саме у такому вигляді письменник зображений на 20-гривневій купюрі. Кожен регіон України має свою особливу вишиванку, яка відрізняється від інших технікою та орнаментом. Фактично, кожна область може повихвалятись унікальними вишитими сорочками, притаманними тільки їй. Першим ведучим, який з’явився у прямому ефірі у вишиванці, став Андрій Шевченко. В такому вигляді він відкрив телемарафон "Ніч виборів" на "5 каналі". Згодом таку тенденцію підтримали й інші. Дуже багато орнаментів, що використовуються в оздобленні вишиванок, сягають своїм корінням до язичницьких часів. Наприклад, солярні знаки (або "громовий знак", "колесо Юпітера") пов’язані з язичницьким небесним божеством Родом. Одним з найоригінальніших видів вишиванок вважають борщівську. Її особливість полягає в тому, що вона рясно розшита чорними нитками. Розповідають, що колись турки і татари знищили практично всіх місцевих чоловіків, тому жінки впродовж кількох поколінь вдягали саме такі сорочки. А у борщівському храмі знаходиться унікальна ікона, на якій зображена Марія, одягнута саме у таку вишиванку. |
85.12(4УКР) Каталог містить цікаві зразки орнаментів вишивки козацької старшини, велика збірка яких зберігається у Чернігівському обласному музеї ім. В. В. Тарновського. |
85.12 В альбомі подано короткий історичний огляд розвитку мистецтва вишивання в Україні, розкрито мотиви українського народного орнаменту. Описано різні види мережки, швів, методи вишивання, наведено зразки вишивок для оздоблення виробів і приклади деяких характерних виробів, прикрашених художньою вишивкою та аплікацією. |
К 85.12 Пропонована книга присвячена творчості вишивальників Закарпаття. Її завдання - дати поштовх для відродження та активного розвитку традиційного виду мистецтва - вишивки, розкрити творчий потенціал краян, що стане гарним прикладом для їх наслідування та кроком до зближення різних культур, адже у виданні представлено роботи не лише етнічних українців, але й представників інших етнічних груп та національностей, які населяють даний регіон. Мета видання - сприяти відродженню традиційного виду декоративно-прикладного мистецтва - вишивки, популяризувати його серед населення України. У книзі йдеться про творчість вишивальників Закарпаття, представників різних національних меншин, про техніку вишивки, подається короткий огляд розвитку вишивки в різних районах області. |
85.12(4УКР) Книга містить вишивки виконані Заслуженою майстринею України Ольгою Писарук і зберігаються в автора. Більшість візерунків вишивок – авторські орнаменти майстрині. |
85.12(4УКР) Видання повно і всебічно висвітлює основні етапи розвитку української вишивки від часів її зародження до сьогодення, розкриває роль і місце цього виду декоративного мистецтва в оформленні одягу, житла, у використанні в храмових інтер'єрах, під час різноманітних свят і народних обрядів. У виданні широко представлено унікальні зразки вишивок, виконаних за малюнками Тараса Шевченка, Василя Кричевського, Ганни Собачко-Шостак, представників авангарду початку XX століття, а також сучасних народних і професійних майстрів. Багатоілюстроване видання, побудоване на матеріалах музейних колекцій Києва, Львова, Чернігова, Полтави та інших зібрань, розкриває ще одну сторінку культурної спадщини України. |
85.12(4УКР) Книга знайомить читача з історією української вишивки від X до XX століття. Розглядаються особливості самобутньої народної вишивки, її локальні характеристики щодо історико-етнографічних регіонів, описуються основні техніки шитва, розкриваються символіка рушників, їхнє значення у святах і обрядах. Висвітлюються особливості монастирського шитва XVI—XVIII століть, панського середовища XIX століття, звернення митців авангарду до традицій народної вишивки на початку XX століття. |
К 85.12 Монографія являє собою комплексне дослідження народної вишивки українців Закарпаття у хронологічних рамках ХІХ – першої половини ХХ століття з поєднанням інструментарію мистецтвознавства, етнології та історії, окреслює її зв’язок з соціальним становищем, побутом, звичаєвістю, світоглядом та естетикою народу, типологією закарпатської української вишивки та її особливості у кожній етнографічній групі. Дослідження вводить у науковий обіг важливий фактографічний матеріал, подає докладну історіографію піднятої теми. |
К 63.5 Видання містить листівки з представленими зразками вишивок які притаманні кожному району Закарпаття. На звороті кожної листівки розміщено схему вишивки. Так кожен може вибрати собі узор до смаку. |
85.12 “Вишивання долі” – розвідка про потаємні коди української орнаментальної символіки, яка поглиблює тему космічного буття людини в потоках світлоносних енергій матеріального світу, частково розкриту Марією Чумарною у книзі «Код української вишивки». Вона в новому ракурсі розкриває можливості впливу людини на долю, на здоров'я власного тіла, благополуччя сім'ї і роду через повернення до джерел духовного знання наших предків. Особливістю нової книжки є те, що вона наближена до потреб тих, хто практично займається відновленням зразків стародавньої вишивки, хто шукає нових “старих” ідей у творенні власного одягу. Тут подано 56 видів техніки шитва, розкладки узорів, які підготувала і систематизувала майстер художньої вишивки Віра Чипурко. |
**** Войтович, В. Вишиванка – символ здоров’я, краси, щасливої долі : українська народна вишивка / В. Войтович // Наша Берегиня. – 2012. – № 2. – С. 29. Гордієць, О. Про що розповідає вишиванка / О. Гордієць // Пенсійний кур’єр. – 2015. – 16 жовт. (№ 42). – С. 10. Губаль, Л. Люблю розшифровувати традиційні вишивки. Це код, який несе інформацію про народ : [розмова з головою Закарп. осередку Нац. спілки майстрів народного мистецтва України Л. Губаль / вів В. Бедзір] / Л. Губаль // Закарпат. правда. – 2014. – 8 листоп. – С. 12. : фот. кольор. Зразки тканин рушників Закарпаття : [Мукачів., Ужгород., Рахів., Хуст. та Сваляв. р-нів] // Культурологічні джерела. – 2012. – № 2. Мельничук, Ю. Космос української вишивки : творча майстерня Юрія Мельничука / Ю. Мельничук // Наша Берегиня. – 2012. – № 2. – С. 29-37. Папуша, Т. В. Мистецтво вишиванки / Т. В. Папуша // Все для вчителя. – 2011. – № 25-27. – С. 49-50. Пилип, Р. До питання про вивчення закарпатської народної вишивки / Р. Пилип // Закарпатському музею народної архітектури та побуту – 35 років : зб. наук. праць. – Вип. 1. – Ужгород : Госпрозрах. ред.-вид. від. упр. у справах преси та інформації, 2005. – С. 50-63. Пилип, Р. І. Традиційна одягова вишивка українців Закарпаття басейну річки Тересва кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. / Р. І. Пилип // Науковий збірник Закарпатського музею народної архітектури та побуту. – Вип. 2 : Дослідження, збереження, відтворення та популяризація культурної спадщини. – Ужгород : Вид-во О. Гаркуші, 2015. – С. 173–185 : іл. Пилип, Р. Локальні особливості одягової вишивки Закарпатської Гуцульщини / Р. Пилип // Закарпатському музею народної архітектури та побуту – 35 років : зб. наук. праць. – Вип. 1. – Ужгород : Госпрозрах. ред.-вид. від. упр. у справах преси та інформації, 2005. – С. 97-104. Рушник – душа народу // Жабляк, М. Д. Образотворче мистецтво : 7 кл. : мій конспект : [навч.-метод. посіб.] / М. Д. Жабляк, Л. В. Папіш, М. М. Шутка ; Закарпат. ін.-т післядиплом. пед. освіти. – Ужгород : Карпати, 2015. – С. 91-98. Сабол, Д. Українська народна вишивка як культурологічний та психологічний феномен / Д. Сабол // Трудове навчання. – 2013. – № 11. – листоп. – С. 26-30. Сологуб-Коцан, Т. Я. Орнаментальні мотиви вишивки на жіночих та чоловічих сорочках лемків Закарпаття ХІХ – першої половини ХХ ст. : (на прикладі фонд. зб. Закарпат. музею нар. архітектури та побуту) / Т. Я. Сологуб–Коцан // Науковий збірник Закарпатського музею народної архітектури та побуту. – Вип. 2 : Дослідження, збереження, відтворення та популяризація культурної спадщини. – Ужгород : Вид-во О. Гаркуші, 2015. – С. 131-145 : іл. Срібна, Ю. А. Виготовлення нетрадиційної писанки-мотанки з елементами вишивки / Ю. А. Срібна, Н. І. Кульчинська // Імідж сучасного педагога. – 2016. – № 10. – С. 53-57. Філіп, Г. Народна вишивка сіл Черна і Хижа Виноградівського району з фондів Закарпатського краєзнавчого музею : (за матеріалами колекції М. В. Грицака) / Г. Філіп // Науковий збірник Закарпатського краєзнавчого музею. – Ужгород : ІВА, 2015. – Вип. 14-15. – С. 169-183 : іл. Філіп, Г. Народна традиційна вишивка бойків Закарпаття / Г. Філіп // Науковий збірник Закарпатського краєзнавчого музею. – Ужгород : ІВА, 2012. – Вип.12. – С. 172-188 : фот. Філіп, Г. Особливості народної вишивки села Росішка Рахівського району : (на матеріалах колекції Грицака М. В. з фондів Закарпат. краєзнав. музею) / Г. Філіп // Науковий збірник Закарпатського краєзнавчого музею. – Ужгород : ІВА, 2010. – Вип. 9-10. – С. 362-370 : фот. Чепурна, О. Композиційні особливості української народної вишивки / О. Чепурна // Трудове навчання. – 2012. – № 12. – С. 24-28. |
Новини
Україна - країна з найкрасивішим національним костюмом. Вишиванками, яскравими вінками захоплюються у всьому світі. Але наряд неможливо уявити без аксесуарів. Саме вони «відповідають» за колорит. Етнічні прикраси українців можуть дати фору національним гарнітурам будь-якого народу. Буяння фарб, різноманітність форм, оригінальність і ідеальне виконання – все це етноприкраси. Всім кому цікаве мистецтво створення українських прикрас пропонуємо віртуальну виставку "Ювелірна" самоідентифікація: історія українських прикрас".