Комунальний заклад
"Закарпатська обласна універсальна наукова бібліотека
ім. Ф. Потушняка"
Закарпатської обласної ради
Віртуальні виставки
Майстри фарб веселкових
2021-10-07до Дня художника
75.05(477)
Бойчукізм − знакове явище в історії мистецтва ХХ століття, яке подарувало світові нове художнє бачення, абсолютно відмінне від попереднього досвіду технічно та ідейно. Темпера замість олії, колективна творчість замість індивідуальної, повернення до історичної спадщини замість її заперечення, сконденсованість художньої форми замість реалістичної відтворення. |
85 Твори мистецтва супроводжують людину з часу виникнення людської цивілізації. Одвічна спрага краси спонукала братися за пензля наших далеких предків, які створили перші шедеври у вигляді наскельних малюнків. Ними було вирізьблено перші статуетки, прекрасні у своїй простоті. Відтоді мистецтво сягнуло небачених вершин творчого генія. Простежити цей складний, але цікавий шлях, сповнений пошуків світла і гармонії, намагання зупинити прекрасну мить і продовжити її життя у віках, зазирнути до творчої майстерні багатьох геніїв, окреслити напрями і школи творців прекрасного, зупинити погляд на дивовижних полотнах і пам’ятках старовини покликана ця чудово ілюстрована енциклопедія. |
75(477)"19"
Явище «український авангард» вперше прозвучало на Заході у 1973 році на лондонській виставці «Tatlin’s dream». Тоді там вперше були виставлені роботи світового рівня безвісних авангардистів України Василя Єрмилова й Олександра Богомазова. Це змусило згадати й інших відомих на весь світ майстрів, за походженням, вихованням, самосвідомістю та національними традиціями пов’язаних із Києвом, Харковом, Львовом, Одесою. Окрім зазначених, у книжці один за одним зринають портрети «найвірнішого сина України» Давида Бурлюка; поляка, який мав себе за українця, Казимира Малевича; професора Київського художнього інституту і бандуриста Володимира Татліна; засновниці української школи конструктивістської сценографії Олександри Екстер; митців «Культур-Ліги»; феноменального скульптора Олександра Архипенка. |
7
«Мистецтво для ХХІ століття — нова релігія. Купувати мистецтво — це як вияв релігійності: тут здійснюється акт віри. Намагання раціоналізувати цей процес шляхом аналізу ціни, заплаченої за видатний мистецький витвір, не має сенсу так само, як застосування наукових пояснень до трансцендентального релігійного досвіду», — пише Філіп Гук у вступі до книжки «Галерея пройдисвітів: Історія мистецтва й арт-дилерів». Це справді погляд під незвичним кутом — історія становлення професії на межі мистецтва й бізнесу, представники якої склали ціну безцінному й породили новий ринок, де жага до прекрасного в поєднанні з самолюбством і жадобою грошей витворювали чудернацькі сюжети, формували канони й визначали напрями розвитку мистецтва. |
7.036(100)
Книжка Вілла Ґомперца – це інтенсивний курс історії мистецтва за останні 150 років. Іронічний нон-фікшн, який пояснює, чому ліжко Трейсі Емін – це мистецтво, а ваше – ні. Автор створює цілісну картину, висвітлює хитросплетіння мистецьких течій і показує, як нові покоління нахабних митців розвивають ідеї своїх попередників. |
7.03(477)"06/19"
Проєкт працює на створення альтернативної історії українського мистецтва, доповненої творами, які у ХХ столітті не вважались ''канонічними'' або ''вартими уваги'' з ідеологічних причин, представляючи суб'єктивний погляд на окремі твори, що зберігаються у музеях і приватних колекціях України. |
85.143(4)
Книга присвячена творчості найвидатніших живописців Західної Європи від доби Відродження до початку ХХ століття. Розкрито зміст і мистецьку значущість полотен Боттічеллі й Тіціана, Дюрера і Рембрандта, Сезанна і Ван Ґога та інших великих майстрів пензля. Простежено шляхи розвитку й основні напрямки західноєвропейського живопису. |
930 Слово «культура» використовується для називання всього, що лежить в основі життя спільноти. Автора книги насамперед цікавили різні форми самовиразу в мистецтві, літературі, науці й філософії. Він взяв собі за мету показати появу і розвиток глибинних схем, архетипів, що надають різним формам і творам значущості та зв’язаності. У творчості визначних діячів культури Джек Ліндсі виокремлює сутні моменти, щоб визначити, завдяки чому талант включається до загального процесу поступу суспільства. Чимало уваги приділено питанням генези різноманітних форм осягнення дійсності людиною. |
85.143(4УКР) Альбом містить близько 400 ілюстрацій – фотографії, твори художників, які супроводжують короткі біографічні довідки про авторів. Він охоплює півстолітній період розвитку одеського модернізму – з 1960-х до 2014 року. Автори вступних статей до альбому – мистецтвознавець, редактор журналу «Образотворче мистецтво» Олександр Федорук, одеські художники Володимир Цюпко та Валерій Басанець дають стислий виклад історії другої хвилі одеського авангарду, проводять паралелі між одеським модернізмом другої половини ХХ століття та російським і українським авангардним рухом першої чверті ХХ століття. |
7.071(477) Жанр творчої біографії художника, як відомо, є одним з найтрадиційніших у мистецтвознавстві. Однак він не втрачає своєї актуальності, навпаки, все більше приваблює любителів мистецтва, даючи можливість розповісти і про окремі твори, і про творчий шлях художника, у якому так чи інакше віддзеркалюється життя країни і культури. Українські художники, яким присвячена ця книга, належать до покоління «перебудови», котре чи не вперше окреслило «український простір» як сучасну тему для дискусій, наповнило його яскравими образами, новими ідеями, заново відкритими традиціями. Їхні твори визначили особливості українського мистецтва останніх десятиліть. Однак есеї про художників, написані глибоко, цікаво, а нерідко й несподівано, виходять за межі окремих біографій, розповідають про становлення сучасного мистецтва в Україні, про його особливості, різновиди, форми, художні мови. |
7.071(477) Присвячена українському мистецтву другої половини ХХ століття, книга висвітлює процеси його поступу через творчі біографії видатних художників кількох поколінь — з відлиги до Незалежності. Уважний аналіз мистецтва кожного з них — живопису, графіки, скульптури, фотографії, нових концептуальних практик — дає можливість не лише певною мірою реконструювати складні колізії та суперечності епохи, ту еволюцію, якої зазнали уявлення про мистецтво у вітчизняному художньому середовищі у пізньорадянські десятиліття, а й висвітлити особливості культурно-мистецьких процесів в Україні, зокрема, неоднозначне розшарування творчих сил у офіційному та неофіційному просторі, вплив на мистецтво ідеологічних коливань у суспільно-культурному кліматі країни, індивідуальне осмислення національних традицій та світового художнього досвіду. Творчість кожного з представлених у книзі художників постає як яскраве та своєрідне явище, що у свій спосіб не лише віддзеркалювало свій час, а й надавало йому нового змісту. Видання розраховане на істориків мистецтва, критиків, художників та зацікавлених читачів. |
85.103(4УКР)
Книга присвячена українським митцям, які змушені були покинути Україну у зв’язку з політичною ситуацією, що складається після програних визвольних змагань у XX ст. Ці митці продовжували творчо працювати поза межами Батьківщини, не відмовляючись від свого українства ні в житті, ні в творчості. Щобільш, вони активно включилися у світовий мистецький процес. У виданні представлені й художники молодшого покоління, четвертої хвилі еміграції, які покинули Україну наприкінці XX – на початку XXI століття, хто з метою побачити після «залізної завіси» світ, а більшість – причин економічних. |
85.143(4УКР)
У великоформатному альбомі репродукуються твори українського живопису ХІ – середини ХХ сторіччя від Алімпія Печерського до Казимира Малевича, які зберігаються переважно в музеях України. Автор подає нову мистецтвознавчу концепцію еволюції українського живопису. Великий часовий діапазон дає можливість проілюструвати різні жанри живопису, висвітлити процеси формування і розвитку основних художніх стилів на теренах України в розділах "Візантійсько-руський стиль", "Православна готика", "Ренесанс", "Бароко", "Рококо", "Просвітництво", "Бідермаєр", "Романтизм і неоромантизм", "Реалізм і пленеризм", "Постімпресіонізм", "Сецесія", "Авангард", "Бойчукізм", "Новий реалізм", "Народне мистецтво". |
* * *
Александрович, В. Замість дифірамбу... "Модерна концепція" львівського мистецтва? / В. Александрович // Дзвін. – 2020. – № 10. – C. 131-137. – Бібліогр. в підрядк. прим.
Архипова, А. Авторське право українського художника – як воно працює? Три кити мистецького ринку/ А. Архипова // Образотворче мистецтво. – 2021. – № 2. – C. 142-145.
Безп‘ятчук, Ж. Французькі художники про ХХІ століття / Ж. Безп‘ятчук // Чумацький шлях. – 2019. – № 2. – C. 26-27.
Головко, Т. Повертаються імена талановитих і... забутих : у видавництві Huss вийшов двотомник ”Українські художники: з відлиги до незалежності” / Т. Головко // День. – 2021. – 26-27 березня (№ 53-54). – C. 22-23.
Голубець, О. Українське мистецтво часів незалежності / О. Голубець // Образотворче мистецтво. – 2021. – № 1. – C. 44-47.
Грабович, Г. Переосмислюючи український модернізм / Г. Грабович // Критика. – 2020. – № 9-10. – C. 2-10. – [Початок статті].
Грабович, Г. Переосмислюючи український модернізм / Г. Грабович // Критика. – 2020. – № 11-12. – C. 26-31. – [Закінчення статті].
Зінкевич, О. Український авангард у зигзагах історії / О. Зінкевич // Критика. –2020. – № 9-10. – C. 12-21.
Кравченко, Я. Розстріляне відродження українського малярства / Я. Кравченко // Дзвін. – 2021. – № 1. – C. 213-224. – Бібліогр. наприкінці ст.
Лихач, Л. 100 років без Нарбута завершилися. Нарбут повертається : презентація міжнародного проекту "Нарбут ХХІ" / Л. Лихач ; розмовляла В. Клименко // День. – 2020. – 16-17 жовтня (№ 195-196). – C. 16-17.
Маценко, Г. Живе відчуття доби / Г. Маценко // Дзвін. – 2019. – № 10. – C. 155-163
Нємцова, В. Художня школа Харкова в роки незалежності України / В. Нємцова // Образотворче мистецтво. – 2021. – № 2. – C. 50-56.
Павлова, Т. У пошуках горизонту нової форми. Харківське мистецьке коло 1970-1990-х / Т. Павлова // Образотворче мистецтво. – 2021. – № 2. – C. 44-49.
Петрашик, В. Естетика форми й образу в мистецтві шістдесятників / В. Петрашик // Образотворче мистецтво. – 2020. – № 3/4. – C. 67-72.
Рублевська, Р. Культурна спадщина української еміграції / Р. Рублевська // Образотворче мистецтво. – 2020. – № 1. – C. 117-119.
Скляренко, Г. Закарпатська школа живопису та "повернення до модернізму" в українському мистецтві 1960-х років / Г. Скляренко // Народна творчість та етнологія. – 2021. – №1 (січень-березень). – C. 46-53. – Бібліогр. наприкінці ст.
Соловйов, О. Тенденції розвитку сучасного українського мистецтва (2000-2020) : ч. 1 / О. Соловйов // Образотворче мистецтво. – 2021. – № 1. – C. 38-43.
Соловйов, О. Тенденції розвитку сучасного українського мистецтва (2010-2020) : ч. 2 / О. Соловйов // Образотворче мистецтво. – 2021. – № 2. – C. 22-27.
Туряниця, Ю. Живопис і народна творчість як прояв національного та культурного відродження краю в 1920–1930-х : [творчість художників Закарпат. шк. живопису] / Ю. Туряниця // Новини Закарпаття. – 2021. – 26 червня. – C. 12-13.
Інтернет-ресурси
Google Arts & Culture
Бібліотека українського мистецтва
Курс "100 років українського мистецтва за 100 хвилин"
Проєкт "Музейний портал"
Найцінніша колекція світового мистецтва в Україні, заснована Богданом і Варварою Ханенками
"Образотворче мистецтво": каталог пропаганди і новацій | Екземпляри ХХ | Chytomo – Усе про книги
Нотатки з мистецтва: краса проти СРСР | Екземпляри ХХ | Chytomo – Усе про книги
Новини
Україна - країна з найкрасивішим національним костюмом. Вишиванками, яскравими вінками захоплюються у всьому світі. Але наряд неможливо уявити без аксесуарів. Саме вони «відповідають» за колорит. Етнічні прикраси українців можуть дати фору національним гарнітурам будь-якого народу. Буяння фарб, різноманітність форм, оригінальність і ідеальне виконання – все це етноприкраси. Всім кому цікаве мистецтво створення українських прикрас пропонуємо віртуальну виставку "Ювелірна" самоідентифікація: історія українських прикрас".