Комунальний заклад

"Закарпатська обласна універсальна наукова бібліотека
ім. Ф. Потушняка"

Закарпатської обласної ради
UA EN 

   >     > 

Віртуальні виставки

Майстри фарб веселкових

2021-10-07
до Дня художника
 
* * *
Коли усе в тумані життєвому
Загубиться і не лишить слідів,
Не хочеться ні з дому, ні додому,
Бо й там, і там огонь давно згорів, —
 
В тобі, мистецтво, у тобі одному
Є захист: у красі незнаних слів,
У музиці, що вроду, всім знайому,
Втіляє у небесний перелив;
 
В тобі, мистецтво, — у малій картині,
Що більша за усей безмежний світ!
Тобі, мистецтво, у твоїй країні
Я шлю поклін і дружній свій привіт.
 
Твої діла — вони одні нетлінні,
І ти між квітів — найясніший квіт!
 
Максим Рильський
 
Образотворче мистецтво є однією з найдосконаліших форм людської діяльності. В художній палітрі кристалізується внутрішній світ людини, звучать кольори глибоких почуттів. Полотна будять прагнення до прекрасного, спонукають замислитися над суттю буття. Вишуканий живопис, віртуозна графіка – невід’ємна частина усіх національних культур, джерело духовного розвитку і задоволення естетичних потреб суспільства.
 
Українським майстрам пензля належать твори, які стали частиною золотого фонду світового образотворчого мистецтва. Творчі досягнення художників свідчать про потужний потенціал народу, сприяють створенню позитивного іміджу України у світі. Враховуючи роль художників України в розвитку українського та світового образотворчого мистецтва, відродженні національних традицій у художній творчості, 9 жовтня 1998 року указом Президента України було встановлено професійне свято – День художника України, яке відзначається щорічно у другу неділю жовтня.
 

75.05(477)
Б 77
Бойчукізм. Проект "Великого стилю" = Boichukism. Project of the "Grandiose art style" / упоряд. В. Клименко ; тексти: Л. Соколюк, С. Білокінь, Т. Огаркова [та ін.] ; фото: М. Білоусов, І. Левін [та ін.] ; пер. англ. О. Кравченко. – К. : Мистецький арсенал, 2018. – 256 c. : іл.

Бойчукізм − знакове явище в історії мистецтва ХХ століття, яке подарувало світові нове художнє бачення, абсолютно відмінне від попереднього досвіду технічно та ідейно. Темпера замість олії, колективна творчість замість індивідуальної, повернення до історичної спадщини замість її заперечення, сконденсованість художньої форми замість реалістичної відтворення.
Основні матеріали, що були зібрані в рамках підготовки виставки «БОЙЧУКІЗМ. Проект «великого стилю» зафіксовані в цьому виданні. Каталог відображає сучасний стан наукової розробки тематики бойчукізму в контексті мистецтвознавчих, історичних та культурологічних студій. Він вибудуваний відповідно до тематичної структури експозиції.

85
В 27
Велика ілюстрована енциклопедія мистецтв / авт. тексту М. Холлінгсворт. – К. : Махаон-Україна, 2011. – 512 c. : кольор. іл.

Твори мистецтва супроводжують людину з часу виникнення людської цивілізації. Одвічна спрага краси спонукала братися за пензля наших далеких предків, які створили перші шедеври у вигляді наскельних малюнків. Ними було вирізьблено перші статуетки, прекрасні у своїй простоті. Відтоді мистецтво сягнуло небачених вершин творчого генія. Простежити цей складний, але цікавий шлях, сповнений пошуків світла і гармонії, намагання зупинити прекрасну мить і продовжити її життя у віках, зазирнути до творчої майстерні багатьох геніїв, окреслити напрями і школи творців прекрасного, зупинити погляд на дивовижних полотнах і пам’ятках старовини покликана ця чудово ілюстрована енциклопедія.

75(477)"19"
Г 67
Горбачов, Д. О. Лицарі голодного Ренесансу / Д. О. Горбачов ; упоряд. О. Сінченко; Нац. ун-т "Києв.-Могил. акад.", Центр Європ. гуманіт. дослідж., Центр дослідж. історії та культури східноєвроп. єврейства. – К. : Дух і Літера, 2020. – 376 c. : кольор. іл. – (Постаті культури)

Явище «український авангард» вперше прозвучало на Заході у 1973 році на лондонській виставці «Tatlin’s dream». Тоді там вперше були виставлені роботи світового рівня безвісних авангардистів України Василя Єрмилова й Олександра Богомазова. Це змусило згадати й інших відомих на весь світ майстрів, за походженням, вихованням, самосвідомістю та національними традиціями пов’язаних із Києвом, Харковом, Львовом, Одесою. Окрім зазначених, у книжці один за одним зринають портрети «найвірнішого сина України» Давида Бурлюка; поляка, який мав себе за українця, Казимира Малевича; професора Київського художнього інституту і бандуриста Володимира Татліна; засновниці української школи конструктивістської сценографії Олександри Екстер; митців «Культур-Ліги»; феноменального скульптора Олександра Архипенка.
Доповнена розлогими культурологічними студіями й особистими спогадами автора книжка покликана представити читачеві цілісну картину витоків і формування українського художнього авангарду.

7
Г 93
Гук, Ф. Галерея пройдисвітів : історія мистецтва й арт-дилерів / Ф. Гук ; пер. з англ.: Л. Базь, П. Білак. – K. : ArtHuss, 2019. – 328 c. : іл. – (UkrainianArtBook)

«Мистецтво для ХХІ століття — нова релігія. Купувати мистецтво — це як вияв релігійності: тут здійснюється акт віри. Намагання раціоналізувати цей процес шляхом аналізу ціни, заплаченої за видатний мистецький витвір, не має сенсу так само, як застосування наукових пояснень до трансцендентального релігійного досвіду», — пише Філіп Гук у вступі до книжки «Галерея пройдисвітів: Історія мистецтва й арт-дилерів». Це справді погляд під незвичним кутом — історія становлення професії на межі мистецтва й бізнесу, представники якої склали ціну безцінному й породили новий ринок, де жага до прекрасного в поєднанні з самолюбством і жадобою грошей витворювали чудернацькі сюжети, формували канони й визначали напрями розвитку мистецтва.
Знавці й шанувальники живопису (часом навіть і самі митці), творці міфів і ажіотажу, винахідливі продавці й аферисти, готові до будь-якого ризику, — попри ореол шляхетності й дотичності до високого вони були ще ті пройдисвіти, та інші тут і не втрималися б. Вони майстерно розпалювали самолюбство аристократів і нуворишів, підохочували конкуренцію колекціонерів, робили карколомні кар’єри й заробляли шалені капітали, пишучи правила до однієї з найкрасивіших ігор, у які людство не втомлюється бавитися й досі.

7.036(100)
Ґ 64
Ґомперц, В. Що це взагалі таке? : 150 років сучасного мистецтва в одній пілюлі / В. Ґомперц ; пер. з англ. : Л. Белей, І. Зайцева, А. Корягіна. – K. : ArtHuss, 2017. – 488 c. : кольор. іл.

Книжка Вілла Ґомперца – це інтенсивний курс історії мистецтва за останні 150 років. Іронічний нон-фікшн, який пояснює, чому ліжко Трейсі Емін – це мистецтво, а ваше – ні. Автор створює цілісну картину, висвітлює хитросплетіння мистецьких течій і показує, як нові покоління нахабних митців розвивають ідеї своїх попередників.
Десятки митців, сотні робіт та історій. «Фонтан» Дюшана, творчий ступор Джексона Поллока, зародження поп-арту, суперництво між Малевичем і Татліним, одкровення Пікассо, бляшанки з супом Воргола, заквітчане «Цуценя» Кунса і «мариновані» акули Гьорста. І все це – на історичному тлі зміни епох і мистецьких течій.
Коротше, все, що ви хотіли знати про історію сучасного мистецтва, але боялися почути у відповідь нерозбірливе бурмотіння мистецтвознавчих концепцій.
Вілл Ґомперц сім років працював директором галереї «Тейт». Він пише про мистецтво для «Таймз», «Ґардіан» та Бі-Бі-Сі. У 2009 році створив популярну комедійну моновиставу про сучасне мистецтво. Кілька років тому нью-йоркський журнал «Кріейтівіті» визнав Ґомперца одним із п’ятдесяти найкращих креативних мислителів.

7.03(477)"06/19"
К 50
Клочко, Д. 65 українських шедеврів. Визнані й неявні : [46 захопливих есеїв про 65 укр. шедеврів до здобуття Незалежності] / Д. Клочко. – K. : ArtHuss, 2019. – 256 c. : кольор. іл.

Проєкт працює на створення альтернативної історії українського мистецтва, доповненої творами, які у ХХ столітті не вважались ''канонічними'' або ''вартими уваги'' з ідеологічних причин, представляючи суб'єктивний погляд на окремі твори, що зберігаються у музеях і приватних колекціях України.
Саме тому і вибір, і опис, й інтерпретації включатимуть не стільки ''лінійне'' уявлення про те, як створювались 65 шедеврів скульптури, графіки й живопису, скільки широке поле європейських асоціацій.
Мистецтвознавиця і лекторка, Діана Клочко представить свій канон і пояснення, чому саме ці твори мають таке значення для наших сучасників, чому усі вони — не сироти в стильовому розмаїтті, а свідки великих (хоч і не завжди відомих) інтелектуальних історій. 65 творів — як фундамент для першої півсотні есеїв, літературного жанру, що поки що не є добре представленим в українській арт-критиці.

85.143(4)
К 64
Кононенко, В. І. Загадковий світ мистецтва : нариси з історії західноєвроп. живопису / В. І. Кононенко. – К.: Мистецтво, 2016. – 112 c. : кольор. іл.

Книга присвячена творчості найвидатніших живописців Західної Європи від доби Відродження до початку ХХ століття. Розкрито зміст і мистецьку значущість полотен Боттічеллі й Тіціана, Дюрера і Рембрандта, Сезанна і Ван Ґога та інших великих майстрів пензля. Простежено шляхи розвитку й основні напрямки західноєвропейського живопису.
Розрахована на широке коло читачів, учнів старших класів, студентів, викладачів, усіх, хто цікавиться набутками світового мистецтва.

930
Л 59
Ліндсі, Д. Коротка історія культури : від первісного суспільства до доби Відродження / Д. Ліндсі ; пер. з англ. : В. Герасимчук, Л. Герасимчук. – К. : Мистецтво, 2020. – 432 c. : іл. – (Алетея)

Слово «культура» використовується для називання всього, що лежить в основі життя спільноти. Автора книги насамперед цікавили різні форми самовиразу в мистецтві, літературі, науці й філософії. Він взяв собі за мету показати появу і розвиток глибинних схем, архетипів, що надають різним формам і творам значущості та зв’язаності. У творчості визначних діячів культури Джек Ліндсі виокремлює сутні моменти, щоб визначити, завдяки чому талант включається до загального процесу поступу суспільства. Чимало уваги приділено питанням генези різноманітних форм осягнення дійсності людиною.

85.143(4УКР)
М 74
Модерністи Одеси = Odessa modern artists : [від нонконформізму 1960-х до сьогодення] / гол. ред. В. Цюпко ; редкол.: В. Цюпко, С. Юсім, В. Басанець [та ін.] ; пер. англ. : А. Пономарьова, А. Заболотна ; фото : А. Поліщук, І. Цюпко. – К., 2014. – 320 c. : кольор. фот.

Альбом містить близько 400 ілюстрацій – фотографії, твори художників, які супроводжують короткі біографічні довідки про авторів. Він охоплює півстолітній період розвитку одеського модернізму – з 1960-х до 2014 року. Автори вступних статей до альбому – мистецтвознавець, редактор журналу «Образотворче мистецтво» Олександр Федорук, одеські художники Володимир Цюпко та Валерій Басанець дають стислий виклад історії другої хвилі одеського авангарду, проводять паралелі між одеським модернізмом другої половини ХХ століття та російським і українським авангардним рухом першої чверті ХХ століття.

7.071(477)
С 43
Скляренко, Г. Сучасне мистецтво України : портрети художників / Г. Скляренко ; Нац. акад. мистецтв України, Ін-т пробл. сучас. мистецтва. – К. : ArtHuss, 2018. – 470 c. : іл. – (Українське Мистецтво ХХ-ХХІ)

Жанр творчої біографії художника, як відомо, є одним з найтрадиційніших у мистецтвознавстві. Однак він не втрачає своєї актуальності, навпаки, все більше приваблює любителів мистецтва, даючи можливість розповісти і про окремі твори, і про творчий шлях художника, у якому так чи інакше віддзеркалюється життя країни і культури. Українські художники, яким присвячена ця книга, належать до покоління «перебудови», котре чи не вперше окреслило «український простір» як сучасну тему для дискусій, наповнило його яскравими образами, новими ідеями, заново відкритими традиціями. Їхні твори визначили особливості українського мистецтва останніх десятиліть. Однак есеї про художників, написані глибоко, цікаво, а нерідко й несподівано, виходять за межі окремих біографій, розповідають про становлення сучасного мистецтва в Україні, про його особливості, різновиди, форми, художні мови.

7.071(477)
С 43
Скляренко, Г. Українські художники: з відлиги до незалежності : кн. 1 / Г. Скляренко ; Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАНУ, Нац. акад. мистецтв України, Ін-т пробл. сучас. мистецтва. – К. : ArtHuss, 2018. – 284 c. : іл. – (Українське Мистецтво ХХ-ХХІ)

Присвячена українському мистецтву другої половини ХХ століття, книга висвітлює процеси його поступу через творчі біографії видатних художників кількох поколінь — з відлиги до Незалежності. Уважний аналіз мистецтва кожного з них — живопису, графіки, скульптури, фотографії, нових концептуальних практик — дає можливість не лише певною мірою реконструювати складні колізії та суперечності епохи, ту еволюцію, якої зазнали уявлення про мистецтво у вітчизняному художньому середовищі у пізньорадянські десятиліття, а й висвітлити особливості культурно-мистецьких процесів в Україні, зокрема, неоднозначне розшарування творчих сил у офіційному та неофіційному просторі, вплив на мистецтво ідеологічних коливань у суспільно-культурному кліматі країни, індивідуальне осмислення національних традицій та світового художнього досвіду. Творчість кожного з представлених у книзі художників постає як яскраве та своєрідне явище, що у свій спосіб не лише віддзеркалювало свій час, а й надавало йому нового змісту. Видання розраховане на істориків мистецтва, критиків, художників та зацікавлених читачів.

85.103(4УКР)
У-45
Українські митці у світі : матеріали до історії укр. мистецтва ХХ ст. / авт.-упоряд. Г. Г. Стельмащук ; Львів. нац. акад. мистецтв, Наук. дослід. сектор ; пер. Х. Кишакевич-Качалуба. – Л. : Апріорі, 2013. – 520 c. : кольор. іл.

Книга присвячена українським митцям, які змушені були покинути Україну у зв’язку з політичною ситуацією, що складається після програних визвольних змагань у XX ст. Ці митці продовжували творчо працювати поза межами Батьківщини, не відмовляючись від свого українства ні в житті, ні в творчості. Щобільш, вони активно включилися у світовий мистецький процес. У виданні представлені й художники молодшого покоління, четвертої хвилі еміграції, які покинули Україну наприкінці XX – на початку XXI століття, хто з метою побачити після «залізної завіси» світ, а більшість – причин економічних.
Статті про художників подані в алфавітному порядку. Книга розрахована перш за все на студентів і викладачів художніх навчальних закладів та всіх, хто цікавиться українським мистецтвом.

85.143(4УКР)
Ш 38
Шедеври українського живопису : [альбом] / вступ. ст., упоряд., комент. Д. Горбачов. – К. : Мистецтво, 2008. – 608 c. : кольор. іл.

У великоформатному альбомі репродукуються твори українського живопису ХІ – середини ХХ сторіччя від Алімпія Печерського до Казимира Малевича, які зберігаються переважно в музеях України. Автор подає нову мистецтвознавчу концепцію еволюції українського живопису. Великий часовий діапазон дає можливість проілюструвати різні жанри живопису, висвітлити процеси формування і розвитку основних художніх стилів на теренах України в розділах "Візантійсько-руський стиль", "Православна готика", "Ренесанс", "Бароко", "Рококо", "Просвітництво", "Бідермаєр", "Романтизм і неоромантизм", "Реалізм і пленеризм", "Постімпресіонізм", "Сецесія", "Авангард", "Бойчукізм", "Новий реалізм", "Народне мистецтво".
Видання стане невичерпним джерелом пізнання культурної спадщини українського народу і спробою вписати українське мистецтво у світовий культурний процес.

* * *

Александрович, В. Замість дифірамбу... "Модерна концепція" львівського мистецтва? / В. Александрович // Дзвін. – 2020. – № 10. – C. 131-137. – Бібліогр. в підрядк. прим.
Архипова, А. Авторське право українського художника – як воно працює? Три кити мистецького ринку/ А. Архипова // Образотворче мистецтво. – 2021. – № 2. – C. 142-145.
Безп‘ятчук, Ж. Французькі художники про ХХІ століття / Ж. Безп‘ятчук // Чумацький шлях. – 2019. – № 2. – C. 26-27.
Головко, Т. Повертаються імена талановитих і... забутих : у видавництві Huss вийшов двотомник ”Українські художники: з відлиги до незалежності” / Т. Головко // День. – 2021. – 26-27 березня (№ 53-54). – C. 22-23.
Голубець, О. Українське мистецтво часів незалежності / О. Голубець // Образотворче мистецтво. – 2021. – № 1. – C. 44-47.
Грабович, Г. Переосмислюючи український модернізм / Г. Грабович // Критика. – 2020. – № 9-10. – C. 2-10. – [Початок статті].
Грабович, Г. Переосмислюючи український модернізм / Г. Грабович // Критика. – 2020. – № 11-12. – C. 26-31. – [Закінчення статті].
Зінкевич, О. Український авангард у зигзагах історії / О. Зінкевич // Критика. –2020. – № 9-10. – C. 12-21.
Кравченко, Я. Розстріляне відродження українського малярства / Я. Кравченко // Дзвін. – 2021. – № 1. – C. 213-224. – Бібліогр. наприкінці ст.
Лихач, Л. 100 років без Нарбута завершилися. Нарбут повертається : презентація міжнародного проекту "Нарбут ХХІ" / Л. Лихач ; розмовляла В. Клименко // День. – 2020. – 16-17 жовтня (№ 195-196). – C. 16-17.
Маценко, Г. Живе відчуття доби / Г. Маценко // Дзвін. – 2019. – № 10. – C. 155-163
Нємцова, В. Художня школа Харкова в роки незалежності України / В. Нємцова // Образотворче мистецтво. – 2021. – № 2. – C. 50-56.
Павлова, Т. У пошуках горизонту нової форми. Харківське мистецьке коло 1970-1990-х / Т. Павлова // Образотворче мистецтво. – 2021. – № 2. – C. 44-49.
Петрашик, В. Естетика форми й образу в мистецтві шістдесятників / В. Петрашик // Образотворче мистецтво. – 2020. – № 3/4. – C. 67-72.
Рублевська, Р. Культурна спадщина української еміграції / Р. Рублевська // Образотворче мистецтво. – 2020. – № 1. – C. 117-119.
Скляренко, Г. Закарпатська школа живопису та "повернення до модернізму" в українському мистецтві 1960-х років / Г. Скляренко // Народна творчість та етнологія. – 2021. – №1 (січень-березень). – C. 46-53. – Бібліогр. наприкінці ст.
Соловйов, О. Тенденції розвитку сучасного українського мистецтва (2000-2020) : ч. 1 / О. Соловйов // Образотворче мистецтво. – 2021. – № 1. – C. 38-43.
Соловйов, О. Тенденції розвитку сучасного українського мистецтва (2010-2020) : ч. 2 / О. Соловйов // Образотворче мистецтво. – 2021. – № 2. – C. 22-27.
Туряниця, Ю. Живопис і народна творчість як прояв національного та культурного відродження краю в 1920–1930-х : [творчість художників Закарпат. шк. живопису] / Ю. Туряниця // Новини Закарпаття. – 2021. – 26 червня. – C. 12-13.

Інтернет-ресурси

Google Arts & Culture
Бібліотека українського мистецтва
Курс "100 років українського мистецтва за 100 хвилин"
Проєкт "Музейний портал"
Найцінніша колекція світового мистецтва в Україні, заснована Богданом і Варварою Ханенками
"Образотворче мистецтво": каталог пропаганди і новацій | Екземпляри ХХ | Chytomo – Усе про книги
Нотатки з мистецтва: краса проти СРСР | Екземпляри ХХ | Chytomo – Усе про книги

 
підготував Віктор Новграді-Лецо

Новини

2024-11-22

Україна - країна з найкрасивішим національним костюмом. Вишиванками, яскравими вінками захоплюються у всьому світі. Але наряд неможливо уявити без аксесуарів. Саме вони «відповідають» за колорит. Етнічні прикраси українців можуть дати фору національним гарнітурам будь-якого народу. Буяння фарб, різноманітність форм, оригінальність і ідеальне виконання – все це етноприкраси. Всім кому цікаве мистецтво створення українських прикрас пропонуємо віртуальну виставку "Ювелірна" самоідентифікація: історія українських прикрас".

 
footer-logo

"Фокстрот", ліхтар, колись була аптека...
Аж раптом - дві сосни. Бібліотека.

Відділ документів іноземними мовами:

Пн.-Пт.-з 09-19 год Нд.- з 10 до 17 год.
Вихідний день субота. Останній вівторок кожного місяця - санітарний день