Комунальний заклад

"Закарпатська обласна універсальна наукова бібліотека
ім. Ф. Потушняка"

Закарпатської обласної ради
UA EN 

   >     > 

Художники Закарпаття


Електронна база «Художники Закарпаття» надає можливість професійним художникам різних жанрів безкоштовно скористатись цим інформаційним ресурсом. До наданої Вами інформації (коротка творча біографія та фото власних творів) мають доступ всі користувачі України та інших країн, що цікавляться образотворчим мистецтвом.

 



Сташко Юлій Юлійович
Народився :1923-02-17
Місце народження: м. Ужгород
Помер :1998-09-28
Біографія.

Ю. Сташко належить до генерації тих закарпатських художників, що прийшли в мистецтво краю в перші повоєнні роки – кінець 1940-х – початку 1950-х років минулого століття. Ствердник та послідовник кращих традицій локального малярства, він у своїй творчості надихався естетикою народної культури з її виразною декоративною стилістикою та поетичною образністю. Він належить до генерації тих представників графічного мистецтва, які відчутно вплинули на еволюціонуючу динаміку цього різновиду крайової образотворчості. До переліку таких імен слід віднести С. Мальчицького, Е. Грабовського, В. Береца, П. Бедзіра. Народне мистецтво було для художника невичерпним джерелом наснаги, потужним духовним стимулом творчості. В своїх роботах він органічно поєднував яскраву і самобутню фольклорність з інноваційними стильотворчими пошуками європейського постмодернізму 1-ї половини минулого століття.
Перші мистецькі спроби Ю. Сташка були зроблені в царині олійного малярства, однак із часом його художні пріоритети повністю змістилися в бік графічної творчості. Автор позиціонує себе графіком, пробує сили, експериментує в різних графічних техніках – малюнок олівцем та пером, акварель, гуаш, пастель, монотипія, темпера, пізніше – хімічні олівці та фломастери. Якщо в своїх ранніх графічних працях він, здебільшого, не виходив за межі кількох тонів, то з часом образний простір його творів вибухає яскравим багатобарв’ям палітри. Художник ніби «пригадує» ранні уроки живописного мовлення, які засвоїв у творчих майстернях Й. Бокшая, А. Ерделі та Ф. Манайла.
Його невеликі за розмірами камерні сюжетні візуальні звернення, виконані авторською технікою, – це живі, щирі й неупереджені картини свят та повсякденних сцен народного життя, в котрих митець добирає слушну риторику стилістичного мовлення, активними чинниками якої є лункі локальні кольори, вмотивована деформація, стилізація та узагальнення живописних форм. Широко відомими є серії «Базари», «Ярмарки», «Торги». Виразне контурне силуетне письмо, творене гармонійними співставленнями та контрастними зіткненнями кольорів – червоного, синього, жовтого, зеленого й фіалкового, передають лункі поліфонічні акорди. Чіткі площинні образотворчі форми, лаконічні колористичні плями складають елегантний калейдоскопічний візерунок.
Ю. Сташко був автором талановито написаних натюрмортів і краєвидів. Більшість натюрмортів художника залишаються в межах фольклорної тематики. Нерідко «персонажами» цього тематичного різновиду є предмети народного побуту, добірні витвори безіменних майстрів – ткані килими та гаптовані рушники, художня кераміка і дерев’яне різьблення. Всі ці щедро декоровані предмети народного мистецтва передають захоплення автора подиву гідним талантом народу Карпатської землі. Вони, як і сюжетні композиції, несуть у собі красномовні ознаки естетичної самодостатності, тримаються на відкритих, чистих барвах, позначені виразним силуетним письмом та декоративною організацією поверхні графічного аркуша, передають захоплення автора особливою принадою, гармонією та злагодженістю світоустрою.
Залежно від обраної інтонаційності авторські краєвиди хвилюють романтичною піднесеністю образного ладу або тихою камерною настроєвістю.
 
[інформацію взято з сайту "Арт-простір Закарпаття"]
Портрет верховинця
1942
18 x 27,5
папір, вугілля
Без назви
1950
із серії "Ярмарок" 19 x 13
комбінована техніка
Інтер'єр кімнати
1958
28,5 x 19
папір, комбінована техніка
Натюрморт із фруктами
1967
61 x 40
картон, темпера
Натюрморт
1960
15 x 20,5
папір, комбінована техніка
Перший сніг
1950
29,5 x 13
папір, комбінована техніка
Натюрморт із гіпсовою скультптурою
1970-і 18,5 x 26
комбінована техніка
Закарпатський килим
1989
29,5 x 21
папір, темпера
Натюрморт з іконою
1992
19 x 26
папір, комбінована техніка
Натюрморт
1995
24 x 33,5
папір, комбінована техніка
Без назви
1997
із серії "Ярмарок" 27 x 19
папір, темпера
Драперія
1990
20,5 x 29
папір, акварель
Додаткові відомості:

Сташко, Юлій. Графіка / уклад., передм. І. І. Небесник. – Ужгород : Видавництво Олександри Гаркуші, 2020. – 60 с. : кол.іл. – ISBN 978-617-531-216-2 (в опр.)

Новини

2024-12-02

Щороку 3 грудня, разом із світовою спільнотою, Україна відзначає Міжнародний день людей з інвалідністю, який було проголошено у 1992 році Генеральною асамблеєю ООН. Цей день покликаний привернути увагу до проблем таких людей, розуміння суті їх життя, а також їх боротьби за дотримання своїх прав і свобод, захисту гідності та благополуччя. Пропонуємо вам віртуальну виставку „Крок на зустріч”.

2024-11-29

Шановні користувачі, до вашої уваги нові надходження до Відділу краєзнавства.

2024-11-26

Шановні користувачі, для вас нові надходження до Відділу наукової інформації та бібліографії.

2024-11-22

Україна - країна з найкрасивішим національним костюмом. Вишиванками, яскравими вінками захоплюються у всьому світі. Але наряд неможливо уявити без аксесуарів. Саме вони «відповідають» за колорит. Етнічні прикраси українців можуть дати фору національним гарнітурам будь-якого народу. Буяння фарб, різноманітність форм, оригінальність і ідеальне виконання – все це етноприкраси. Всім кому цікаве мистецтво створення українських прикрас пропонуємо віртуальну виставку "Ювелірна" самоідентифікація: історія українських прикрас".

 
footer-logo

"Фокстрот", ліхтар, колись була аптека...
Аж раптом - дві сосни. Бібліотека.

Відділ документів іноземними мовами:

Пн.-Пт.-з 09-19 год Нд.- з 10 до 17 год.
Вихідний день субота. Останній вівторок кожного місяця - санітарний день